Innehållsförteckning
Information och kommunikation 1, 100 poäng
Ämnesplan, Information och kommunikation 1, 100 poäng 1
Ladda ner ämnesplanen i Information och kommunikation 1, 100 poäng här.
Syfte
Ämnet information och kommunikation behandlar såväl verbal som ickeverbal kommunikation i yrkessammanhang samt hur sociala medier används. Det handlar om hur man utformar dokument och effektivt behandlar information och texter.
Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet information och kommunikation ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i informationsteknik och administrativa rutiner. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper i att utforma interna och externa dokument.
Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda programvaror för kommunikation, textbehandling, kalkylering, registerhantering, grafisk presentation och informationssökning. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta serviceinriktat och ansvarsfullt utifrån krav på kvalitet, miljö, ergonomi och arbetsmiljö.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att ta eget ansvar samt arbeta och handla självständigt och med omdöme med information och kommunikation. Genom praktiska övningar ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av begrepp samt färdigheter i olika arbetsuppgifter som är kopplade till information och kommunikation.
Mål
Undervisningen i ämnet information och kommunikation ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om hur människor kommunicerar, både verbalt och ickeverbalt.
- Förmåga att planera, organisera och utföra informations- och kommunikationsuppgifter med hjälp av olika programvaror.
- Förmåga att använda modern teknik, material, redskap och arbetsmetoder.
- Förmåga att söka, värdera och kritiskt granska information.
- Förmåga att muntligt och skriftligt presentera information.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att arbeta på ett ergonomiskt, säkert och miljöanpassat sätt.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
- Förmåga att samverka med andra och kommunicera både internt och externt.
Innehåll
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Verbal och icke verbal kommunikation i yrkessammanhang med koppling till olika teorier om kommunikation.
- Sociala medier och hur de används för att sprida och dela information samt skapa innehåll som andra kan delta i.
- Mötesteknik och sammanträdesdokument, till exempel kallelser, dagordningar och protokoll.
- Utformning av dokumentmallar enligt gällande standard.
- Standardprogram för kommunikation, text- och bildbehandling, registerhantering, kalkylering, layout, informationssökning och sociala medier.
- Metoder och tekniker för att utveckla och underlätta informationssökning, till exempel hur man tar till sig innehåll i dokument, instruktioner och andra texter samt hur man organiserar information.
- Muntliga och skriftliga presentationer, till exempel en bransch-, produkt-, eller företagspresentation.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller information och kommunikation, till exempel personuppgiftslagen, lagen om upphovsrätt och etiska regler inom området.
- Ergonomi och arbetsmiljö, till exempel hur man skriver effektivt, arbetsplatsens utformning samt fysiska och psykosociala arbetsmiljöfrågor.
Kunskapskrav
Bedömningstext | Kunskapskrav E | Kunskapskrav C | Kunskapskrav A |
Du beskriver (…) hur människor kommunicerar verbalt och ickeverbalt i yrkessammanhang. | översiktligt | utförligt | utförligt och nyanserat |
Dessutom beskriver du översiktligt sociala medier och hur de används för att sprida och dela information. | översiktligt | utförligt | utförligt och nyanserat |
Du planerar, organiserar och utför (…) med handledare informations- och kommunikationsuppgifter med hjälp av relevanta programvaror. | i samråd | efter samråd | efter samråd |
Resultatet är (…). I arbetet använder du (…) modern teknik, material, redskap och arbetsmetoder. | tillfredsställande, med viss säkerhet | tillfredsställande, med viss säkerhet | gott. med säkerhet |
Under arbetets gång löser du (…) handledare problem som uppkommer. | i samråd | efter samråd | efter samråd |
Du söker information (…) samt värderar och granskar informationen kritiskt med (…) omdömen. | med viss säkerhet, enkla | med viss säkerhet, nyanserade | med säkerhet, nyanserade |
Dessutom gör du (…) muntliga och skriftliga presentationer av dina uppgifter. | enkla | enkla | enkla |
Du utför arbetet utifrån givna instruktioner samt lagar och andra bestämmelser. Vidare arbetar eleven ergonomiskt, säkert och miljöanpassat. | givna instuktioner | givna instuktioner | givna instuktioner |
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar du ditt arbete och resultat med (…) omdömen. | enkla | nyanserade omdömee | nyanserade. samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras |
Du samverkar med andra och kommunicerar med (…) både internt och externt. | viss säkerhet | viss säkerhet, och med korrekt fackspråk. | säkerhet, och med korrekt fackspråk. |
När du samråder med handledare bedömer du med (…) den egna förmågan och situationens krav. | viss säkerhet | viss säkerhet | säkerhet |
Administration 1, 100 poäng
Administration 1, 100 poäng
Ladda ner ämnesplanen för Administration 1, 100 poäng här.
Syfte
Ämne – Administration
Administration har till uppgift att stödja, förvalta och sköta ett företags eller annan organisations verksamhet. Ämnet administration behandlar administrativa arbetsuppgifter som förekommer inom företag, offentlig förvaltning och andra organisationer. Det behandlar också användning av modern teknik och hur man därmed arbetar effektivt, säkert och serviceinriktat.
Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet administration ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att planera och utföra administrativt arbete. Den ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om administrativa rutiner samt om dokumentutformning, organisation och arbetsformer i företag och i offentlig förvaltning. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sina kunskaper i programhantering för att i yrkeslivet kunna utveckla rutiner och kommunikation i det administrativa arbetet samt planera och strukturera arbetet på ett effektivt och datasäkert sätt.
Undervisningen ska också behandla etik och sekretessfrågor. Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsmiljöfrågor, arbetsrätt och om andra lagar och bestämmelser inom området. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga till samarbete, service och självständighet. Genom praktiska övningar och ett undersökande arbetssätt ska eleverna ges möjlighet att utföra arbetsuppgifter inom administrativ service. Via kontakter med företag och organisationer inom det administrativa området ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av företagandets villkor.
Mål
Undervisningen i ämnet administration ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om administrativa rutiner och funktioner samt om dokumentutformning, organisation och arbetsformer i företag.
- Kunskaper om olika programvaror.
- Förmåga att planera, organisera och utföra administrativt arbete samt förmåga att arbeta serviceinriktat.
- Förmåga att använda modern teknik, material, redskap och arbetsmetoder.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att arbeta på ett ergonomiskt och miljömedvetet sätt.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Innehåll
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Grundläggande administrativa arbetsrutiner, till exempel diarieföring, arkivering och postrutiner samt dokument- och skrivregler, till exempel allmänna och sekretessbelagda handlingar.
- Administrativa funktioner, till exempel ekonomi, material, personal, information och kommunikation.
- Handelsdokument, till exempel order, faktura och dokument för inköp och lagerhantering.
- Begrepp inom området, till exempel blankett, mall och brev.
- Organisation och arbetsformer i företag, till exempel hur ansvar och uppgifter fördelas i en organisation, hur ett organisationsschema upprättas, hur olika arbetsformer, projekt- och distansarbete kan tillämpas.
- Offentlig förvaltning samt företags och organisationers uppbyggnad och verksamhet.
- Grundläggande programvaror för administration.
- Planering och organisation av det administrativa arbetet, till exempel att handlägga ett ärende eller anordna möten, konferenser och event, enskilt eller tillsammans med andra.
- Presentation av ett företags interna och externa information.
- Lagar och andra bestämmelser inom området, till exempel arbetsrätt och arkivlagen.
Kunskapskrav
Bedömningstext | Kunskapskrav E | Kunskapskrav C | Kunskapskrav A |
Du beskriver (…) grundläggande administrativa rutiner och funktioner samt dokumentutformning enligt gällande skrivregler. | översiktligt | utförligt | utförligt och nyanserat |
Du redogör också (…) för olika företags och offentliga förvaltningars verksamhet, organisation och arbetsformer. | översiktligt | utförligt | utförligt och nyanserat |
Dessutom beskriver du översiktligt olika programvarors användningsmöjligheter för kommunikation och serviceinriktat arbete. | översiktligt | utförligt | utförligt och nyanserat |
Du planerar, organiserar och utför (…) med handledare grundläggande interna och externa administrativa arbetsuppgifter på ett (…). | i samråd | efter samrådt och strukturerat | efter samråd, strukturerat sätt. |
I arbetet använder du (…) modern teknik, material, redskap och arbetsmetoder. | med viss säkerhet | med viss säkerhet | med säkerhet |
Du utför (…) med handledare (…) administrativt arbete utifrån lagar och andra bestämmelser. Vidare arbetar du ergonomiskt och miljömedvetet. | i samråd, enkelt | efter samråd, enkelt | efter samråd |
Under arbetets gång löser du (…) med handledare (…) problem som uppstår. | i samråd, enkla | efter samråd, enkla | efter samråd |
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar du ditt arbete och resultat med (…) omdömen. | enkla | nyanserade | nyanserade, samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. |
När du samråder med handledare bedömer du (…) den egna förmågan och situationens krav. | med viss säkerhet | med viss säkerhet | med säkerhet |
Kursinformation om Administration 1, 100 poäng
Film
Litteratur
Planering
Betyg
Ladda ner betygsmatris Administration 1, 100p i Excel-format
Ladda ner betygsmatris Administration 1, 100p PDF-format
Moment | Bedömningstext |
Adminstriva rutiner | Du beskriver (…) grundläggande administrativa rutiner och funktioner samt dokumentutformning enligt gällande skrivregler. |
Administrativa verksamheter | Du redogör också (…) för olika företags och offentliga förvaltningars verksamhet, organisation och arbetsformer. |
Programvaror | Dessutom beskriver du (…) olika programvarors användningsmöjligheter för kommunikation och serviceinriktat arbete. |
Adminstrativa uppgifter | Du planerar, organiserar och utför (…) med handledare grundläggande interna och externa administrativa arbetsuppgifter på ett (…). |
Metoder och tekniker | I arbetet använder du (…) modern teknik, material, redskap och arbetsmetoder. |
Lagar och regler | Du utför (…) med handledare (…) administrativt arbete utifrån lagar och andra bestämmelser. Vidare arbetar du ergonomiskt och miljömedvetet. |
Problemlösning | Under arbetets gång löser du (…) med handledare (…) problem som uppstår. |
Utvärdering | När arbetsuppgiften är utförd utvärderar du ditt arbete och resultat med (…) omdömen. |
Egna förmågan | När du samråder med handledare bedömer du (…) den egna förmågan och situationens krav. |
Personaladministration 100 poäng
Personaladministration 100 poäng
Ladda ner ämnesplanen för personaladministration 100 poäng
Syfte
Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet administration ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att planera och utföra administrativt arbete. Den ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om administrativa rutiner samt om dokumentutformning, organisation och arbetsformer i företag och i offentlig förvaltning. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sina kunskaper i programhantering för att i yrkeslivet kunna utveckla rutiner och kommunikation i det administrativa arbetet samt planera och strukturera arbetet på ett effektivt och datasäkert sätt.
Undervisningen ska också behandla etik och sekretessfrågor. Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsmiljöfrågor, arbetsrätt och om andra lagar och bestämmelser inom området. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga till samarbete, service och självständighet. Genom praktiska övningar och ett undersökande arbetssätt ska eleverna ges möjlighet att utföra arbetsuppgifter inom administrativ service. Via kontakter med företag och organisationer inom det administrativa området ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av företagandets villkor.
Mål
Undervisningen i ämnet administration ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om administrativa rutiner och funktioner samt om dokumentutformning, organisation och arbetsformer i företag.
- Kunskaper om dagens arbetsmarknad.
- Kunskaper om olika programvaror.
- Förmåga att planera, organisera och utföra administrativt arbete samt förmåga att arbeta serviceinriktat.
- Förmåga att använda modern teknik, material, redskap och arbetsmetoder.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att arbeta på ett ergonomiskt och miljömedvetet sätt.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Innehåll
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Grundläggande administrativa arbetsrutiner, till exempel diarieföring, arkivering och postrutiner samt dokument- och skrivregler, till exempel allmänna och sekretessbelagda handlingar.
- Administrativa funktioner, till exempel ekonomi, material, personal, information och kommunikation.
- Handelsdokument, till exempel order, faktura och dokument för inköp och lagerhantering.
- Begrepp inom området, till exempel blankett, mall och brev.
- Organisation och arbetsformer i företag, till exempel hur ansvar och uppgifter fördelas i en organisation, hur ett organisationsschema upprättas, hur olika arbetsformer, projekt- och distansarbete kan tillämpas.
- Offentlig förvaltning samt företags och organisationers uppbyggnad och verksamhet.
- Grundläggande programvaror för administration.
- Planering och organisation av det administrativa arbetet, till exempel att handlägga ett ärende eller anordna möten, konferenser och event, enskilt eller tillsammans med andra.
- Presentation av ett företags interna och externa information.
- Lagar och andra bestämmelser inom området, till exempel arbetsrätt och arkivlagen.
Bedömningstext | Kunskapskrav E | Kunskapskrav C | Kunskapskrav A |
Du beskriver (…) administrativa rutiner och funktioner samt dokumentutformning enligt gällande skrivregler. | översiktligt | utförligt | utförligt och nyanserat |
Du redogör också (…) för dagens arbetsmarknad samt för fackliga organisationer och arbetsgivarorganisationer. | översiktligt | utförligt | utförligt och nyanserat |
Dessutom redogör du (…) för olika tillvägagångssätt när man rekryterar och anställer personal. | översiktligt | utförligt | utförligt och nyanserat |
Du planerar, organiserar och utför(…) med handledare interna och externa administrativa arbetsuppgifter som gäller personalärenden. | i samråd | efter samråd | efter samråd |
I arbetet använder du (…) modern teknik, material, redskap och arbetsmetoder. | med viss säkerhet | Detta gör du på ett strukturerat sätt, med viss säkerhet | Detta gör du på ett strukturerat sätt, med säkerhet |
Du utför i (…) med handledare personalinriktat administrativt arbete utifrån lagar och andra bestämmelser. | i samråd | efter samråd | efter samråd |
I arbetet använder du (…) modern teknik, material, redskap och arbetsmetoder. | med viss säkerhet | med viss säkerhet | med säkerhet |
Under arbetets gång löser du (…) med handledare (…) problem som uppstår. | i samråd, enkla | efter samråd, enkla | efter samråd |
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar du ditt arbete och resultat med (…) omdömen. | enkla | nyanserade | nyanserade, samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. |
När du samråder med handledare bedömer du (…) den egna förmågan och situationens krav. | med viss säkerhet | med viss säkerhet | med säkerhet |
Kursinformation om Administration 1, 100 poäng
Film
Litteratur
Planering
Betyg
Ladda ner betygsmatris Administration 1, 100p i Excel-format
Ladda ner betygsmatris Administration 1, 100p PDF-format
Moment | Bedömningstext |
Adminstriva rutiner | Du beskriver (…) grundläggande administrativa rutiner och funktioner samt dokumentutformning enligt gällande skrivregler. |
Administrativa verksamheter | Du redogör också (…) för olika företags och offentliga förvaltningars verksamhet, organisation och arbetsformer. |
Programvaror | Dessutom beskriver du (…) olika programvarors användningsmöjligheter för kommunikation och serviceinriktat arbete. |
Adminstrativa uppgifter | Du planerar, organiserar och utför (…) med handledare grundläggande interna och externa administrativa arbetsuppgifter på ett (…). |
Metoder och tekniker | I arbetet använder du (…) modern teknik, material, redskap och arbetsmetoder. |
Lagar och regler | Du utför (…) med handledare (…) administrativt arbete utifrån lagar och andra bestämmelser. Vidare arbetar du ergonomiskt och miljömedvetet. |
Problemlösning | Under arbetets gång löser du (…) med handledare (…) problem som uppstår. |
Utvärdering | När arbetsuppgiften är utförd utvärderar du ditt arbete och resultat med (…) omdömen. |
Egna förmågan | När du samråder med handledare bedömer du (…) den egna förmågan och situationens krav. |